Bilgi ve iletişim teknolojileri anlamına gelen bilişim teknolojileri sürekli kendini yenileyerek gelişen bir teknolojidir. Bilgisayar-internet, cep telefonu gibi yaygın kullanılan iletişim araçları sosyal hayatın bir parçası haline gelmiş, milyonlarca insanın kullandığı bu araçlar bilişim sektörünün doğmasını sağlamıştır. Örnekle açıklarsak, bundan 10-15 yıl önce kullanılmaya başlanan cep telefonu sayesinde insanların hayatı kolaylaşmış, bu işe yatırım yapan firmalar ülke ekonomisine büyük katkıda bulunmuş ve binlerce insana istihdam olanağı elde edilmiştir. Dünyada ve ülkemizde, bilişim teknolojileri alanında kullanılan araç-gereçlere yazılım, danışmanlık, teknik servis ve destek sağlayacak kalifiye elemana her zaman ihtiyaç duyulmuştur. Bu yüzden devletler gelişme planlarına bilişim teknolojilerini de dahil etmiş ve bu alanda çalışmalar başlatmışlardır. Ülkemizde, gerek orta öğretim gerekse yüksek öğretim kurumlarında verilen eğitimlerle bilişim alanında elemanlar yetiştirilmektedir.
Alanın Özellikleri-Amaçları
Okulumuzda açılacak Bilişim Teknolojileri Bölümünde genel olarak bilgisayar donanımı-yazılımı dersleri verilecektir. Öğrencilerin bilgisayar donanımlarını iyi tanıyarak basit montaj, tamir yapabilmeleri, ileri düzey işletim sistemleri kullanmaları, bilgisayarda karşılarına çıkacabilecek sorunlara karşı çözüm üretebilmeleri, ihtiyaç duyulan bilgisayar yazılımlarını kullanmaları ve yazılım geliştirmeleri amaçlanmaktadır. Bölümün öğretim planı aşağıdaki gibidir,
9. Sınıf : Genel Lise Ortak Dersleri
10.Sınıf : Alan Ortak Dersleri
11.Sınıf : Dal Dersleri
12.Sınıf : İleri Dal Dersleri
Önemli : Okulumuzda açılacak Bilişim Teknolojileri Alanı, Web Programcılığı Dalı'nda eğitim verilmektedir.
ALANDA ALINACAK DERSLER
DERS KATEGORİLERİ |
DERSLER |
IX. SINIF |
X. SINIF |
XI. SINIF |
XII. SINIF |
|
ORTAK DERSLER |
*DİL VE ANLATIM |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
TÜRK EDEBİYATI |
3 |
3 |
3 |
3 |
||
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAKBİLGİSİ |
1 |
1 |
1 |
1 |
||
TARİH |
2 |
2 |
- |
- |
||
T.C. İNKILAP TARİHİ VEATATÜRKÇÜLÜK |
- |
- |
2 |
- |
||
COĞRAFYA |
2 |
2 |
- |
- |
||
MATEMATİK |
6 |
- |
|
|
||
FİZİK |
2 |
2 |
|
|
||
KİMYA |
2 |
2 |
|
|
||
BİYOLOJİ |
2 |
2 |
|
|
||
SAĞLIK BİLGİSİ |
1 |
- |
- |
- |
||
FELSEFE |
- |
- |
2 |
- |
||
YABANCI DİL |
6 |
4 |
4 |
4 |
||
BEDEN EĞİTİMİ |
2 |
2 |
2 |
- |
||
GÖRSEL SANATLAR/MÜZİK |
1 |
- |
- |
- |
||
TRAFİK VE İLK YARDIM |
- |
- |
- |
1 |
||
GEOMETRİ |
2 |
- |
- |
- |
||
|
TOPLAM |
32 |
16 |
16 |
11 |
|
A L A N / D A L
D E R S L E R İ |
ALAN ORTAK DERSLERİ |
PROGRAMLAMA TEMELLERİ |
|
4 |
|
|
*BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ |
|
4 |
|
|
||
MESLEKİ GELİŞİM |
2 |
|
|
|||
PAKET PROGRAMLAR |
|
2 |
|
|
||
TEMEL ELEKTRONİK VE ÖLÇME |
|
2 |
|
|
||
BİLİŞİM TEKNİK RESMİ |
|
2 |
|
|
||
|
|
- |
|
|
||
DAL DERSLERİ |
*İŞLETMELERDE BECERİEĞİTİMİ |
- |
- |
18 |
24+2 |
|
AĞ TEMELLERİ |
||||||
VERİ TABANI 11.SINIF (2 SAAT) |
||||||
AĞ VERİ TABANI |
||||||
*GÖRSEL PROGRAMLAMA |
||||||
*NESNE TABANLI PROGRAMLAMA |
||||||
ELEKTRONİK UYGULAMALARI |
||||||
*SİSTEM BAKIM VE ONARIM |
||||||
ENDÜSTRİYEL KONTROL |
||||||
*MİKRODENETLEYİCİLER |
||||||
BİLGİSAYARLI DEVRE TASARIMI |
||||||
GRAFİK VE ANİMASYON 11.SINIF (6 SAAT) |
||||||
*WEB TASARIMI VE PROGRAMLAMA 11.SINIF (10 SAAT) |
||||||
*İNTERNET PROGRAMCILIĞI 12.SINIF(2 SAAT) |
||||||
İŞLETİM SİSTEMLERİ (Açık Kaynak) |
||||||
*AĞ SİSTEMLERİ VE YÖNLENDİRME |
||||||
AĞ GÜVENLİĞİ |
||||||
*SUNUCU İŞLETİM SİSTEMİ |
||||||
AĞ DEĞİŞİM SUNUCU |
||||||
ALAN/DAL DERSLERİ TOPLAMI |
|
16 |
18 |
26 |
||
SEÇMELİ DERSLER |
|
4 |
7 |
5 |
2 |
|
REHBERLİK |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
GENEL TOPLAM |
37 |
40 |
40 |
40 |
(*) Millî Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları Sınıf Geçme ve Sınav Yönetmeliği'nin 33. maddesi uyarınca yıl sonu başarı ortalaması ile başarılı sayılamayacak dersleri ifade eder.
Renklendirilmiş dersler web programcılığı dalının kapsamına giren derslerdir.
Web Programcılığı Dalı
Bilgisayar sistemlerinin genel donanım ve yazılım bilgilerinin yanında, web sayfası tasarımına ve programlama dilleri yardımıyla etkileşimli web uygulamaları hazırlanmasına yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Genel anlamda bir web sitesi oluşturmak için yazılım-tasarım araçlarını kullanarak web sayfaları oluşturma ve web sitesini yayınlama işlemleri yapılmaktadır. Bu süreçte malzeme olarak öğrencinin sahip olması gereken tek şey internet bağlı bir bilgisayar ve kullanacağı programlardır. Belirli bir konu ile ilgili web sitesi yapma süreci genel olarak aşağıdaki gibidir;
1. Konu üzerine yoğunlaşarak, verileri toplama.
2. Konuyla ilgili diğer web sitelerini inceleme, eksilerini, artılarını belirleme.
3. Veri organizasyonu yaparak, site iskelet şablonunu tasarlama.
4. Photoshop veya benzeri grafik programları ile grafik dosyaları oluşturma.
5. Flash veya benzeri animasyon programlarıyla grafik animasyonlar hazırlama.
6. Frontpage, Dreamweaver gibi html editörü programlarla web sayfalarını oluşturma.
7. ASP,PHP gibi web programlama dilleri ile MsSql, MySql gibi veritabanı uygulamalarını kullanarak interaktif web uygulamaları geliştirme (örn:anket,sayaç vb.)
8. İçeriği siteye yerleştirme ve düzenleme.
9. İnternette yayınlama.
10. Siteyi güvenlik ve kullanırlılık yönünden test etme
Yukarıdaki adımlarda anlatıldığı gibi web programcılığı dalındaki derslerin içeriğinde; veri organizasyonu, grafik programları, animasyon programları, web sayfası editör programları, web programlama dili programları ve veritabanı programları bulunmaktadır.
Eğitim sonrası beklenen, öğrencinin bilgi-birikimini, araştırma yeteneğini ve hayal gücünü kullanarak standartlara uygun, hatta standartların üzerinde bir ürün ortaya koymasıdır.
Bölümü Seçecek Olan Öğrencilerin Sahip Olması Gereken Özellikler;
Çalışma Ortamı ve Koşulları
Yazılımcılar büro ortamında çalışırlar ve birinci derecede verilerle uğraşırlar. İş oturarak yürütülür, ortam genellikle sessizdir. Yazılımcı çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim hâlindedir. Bilgisayar başında çok uzun süre kalma, görme ve eklemlerle ilgili sorunlara neden olabilir, görme sorunlarına ekran filtreleri, kolormatik gözlüklerle önlem alınabilir; eklem sorunları ise ara-bir yapılacak basit egzersizlerle giderilebilir.
Staj İmkanları
Öğrencilerimiz son sınıfta bilgisayar alanındaki işletmelerinde staj yaparak iş piyasasını, iş dünyasını tanıma, ayrıca öğrendikleri bilgileri profesyonel anlamda uygulama imkanı bulurlar. Bu süreçte okul öğretmenleri işletmelere gelerek ve okulda öğrencilere yol gösterir. Staj etkinliği hafta içi 3 gün devam eder, diğer 2 gün okuldaki öğretime devam edilir. Ayrıca işletmelerde yapılan staj ile öğrenciler devlet tarafından sigortalanırlar ve asgari ücretin üçte biri oranında(en az) ücret alırlar.
Eğitim İmkanları
Bildiğimiz gibi meslek lisesi mezunları üniversiteye girerken kendi alanları ile ilgili 2 yıllık yüksek okullara sınavsız yerleşebilir ve yine kendi alanları ile ilgili 4 yıllık eğitim fakültelerine(öğretmenlik bölümleri) sınavla ek puan alarak yerleşebilir.
Bunların dışında Bilişim Teknolojisi Bölümü'nden mezun olmuş, YGS'ye girmiş bir öğrenci alanı ile ilgili öğretmenlik dışında herhangi bir 4 yıllık bölüm seçmek istediğinde, örneğin Bilgisayar Mühendisi olmak istediğinde herahngibir puan kesintisi yaşamamaktadır.
Ayrıca 2 yıllık meslek yüksek okuluna sınavsız yerleşen bir öğrenci 2 yıllık eğitimi sonunda, DGS ile (Dikey Geçiş Sınavı) 4 yıllık bilgisayar bölümlerine yerleşebilir. DGS ile 4 yıllık fakülteyi kazanmış öğrenci burada 3 yıl okuyarak lisans diplomasını alabilir. Sınava giren aday sayısının çok olması ve fakültelerin dgs kontenjanların sınırlı olması nedeniyle dikey geçiş yapabilmek için 2 yıllık meslek yüksek okulunda başarılı olmak ve sınavdan yüksek puan almak gereklidir ve istatistiklere bakarsak YGS ile yerleşmek DGS'den daha kolaydır.
Ek Puan Verilen Lisans (4 Yıllık) Programları
· (SAY-1) Bilgi Tek. (Bilgisayar ve Teknolojileri YO)
· (SAY-1) Bilgisayar Öğretmenliği
· (SAY-1) Bilgisayar Sistemleri Öğretmenliği
· (SAY-1) Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri
· (SAY-1) Bilgisayar ve Kontrol Öğretmenliği
· (SAY-1) Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
· (SAY-1) Bilişim Sis. ve Tek.
· (SAY-1) Elektronik ve Bilgisayar Öğretmenliği
· (SAY-1) Kontrol Öğretmenliği
· (EA-1) Yönetim ve Bilişim Sistemleri
(SAY-1 : ÖSS'deki Sayısal-1 Puanı, EA-1: ÖSS'deki Eşit Ağırlık-1 Puanı,)
Özellikle Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği programı ülkemizdeki üniversitelerin çoğunda bulunmaktadır